אנחנו בזמן המכונה "אחרי החגים". אספנו שמחה ומשפחתיות
ופתאום מתחדשים ושבים ימי החול.
בבחינת " משיב הרוח ומוריד הגשם"
ובטבע הקיץ נאסף לאיטו יחד עם איסוף הפירות המאחרים. קטיף רימונים,
גדיד תמרים ומסיק הזיתים.
גם אתם אספתם מידע על הילדים שהופקדו בידכם השנה, מידע ממורת שונים,
אנשי צוות בגן ובבית הספר, הורים, תצפיות וכד...
בשלב זה הכל מתורגם לכתיבת תוכנית עבודה שתקדם את התלמידים בצורה
המיטבית ביותר.
חשוב שתעצרו בטרם יקבעו המטרות שאותם הגדרתם ולבדוק את מידת התאמתם
לסביבה הבית ספרית והגנית.
האם בחנתם ומיפתם את הסביבה הלימודית חברתית בה התלמיד אמור לתפקד?
האם המטרה אותה הגדרתם יישומית בסביבה?
סביבה(הגדרה מילונית)
1. שטח עבודה או מקום שבו האדם חי, עובד, לומד
2. הקשר
הגישה האקולוגית בוחנת את היחסים שבין הפרט
וסביבתו ויוצאת מנקודת הנחה שהתפתחות הילד הינה תוצר של אינטראקציה מורכבת ודינאמית
בין הפרט לסביבה
כשאני חושבת על סביבה אני מתכוונת ל"שטח" העבודה
·
חדר כתת הלימוד
·
מס' התלמידים בכתה
·
מבנה השיעור (פרונטלי, קבוצתי, פרטני)
·
עזרים טכנולוגים
המשמשים את המורה והתלמידים.
·
חדרי ספח קיימים
המאפשרים למידה וטיפול בסגנונות מגוונים. ואיזה פעילויות הם מזמנים.
·
רמת נגישות
·
זמינות של עזרים כגון
משחקים, ספרים . אמצעי המחשה.
לאחר מיפוי הסביבה הטבעית והמטרות שחשבתם עליהם. חשבו על ההקשר.
האם המטרות שאותם הגדרתם ברות ביצוע או שתצטרכו " ללכת נגד
הרוח"
אל תשאירו את הדברים ברמת המצוי. שאפו בכל זמן להגיע לרצוי. חפשו
פתרונות ויאפשרו למידה וטיפול מיטביים בסביבה נתונה.שנו במידת האפשר אך אל תהפכו
זאת למטרה ולמלחמה אידיאולוגית. חדר הטיפול אינו מקום מקודש. טיפול ולמידה יכולים וצריכים
להתקיים בכל מקום– מחדר הכתה לספסל בחצר.
הגדירו את הסביבה כחלק בלתי נפרד מהמטרה.
הגדירו מי הם השותפים ביצירת סביבה מותאמת שבה לתלמיד תהיה מוטיבציה להשתתף
. הגישה האקולוגית ,בראש ובראשונה מחייבת דיאלוג קבוע ורצוף
עם המחנכת /גננת שהיא השותפה הטבעית והמשמעותית ביותר.
השתמשו בתצפיות, כתהליך דינאמי, מאיסוף המיידע ראשוני, לקביעת מטרות אופרטיביות
בשלבים האחרים.
לימדו להתבונן בתלמיד באינטראקציה שלו עם הסביבה
בהשתתפות החברתית לימודית רגשית
הוציאו את הטיפול והלמידה מהמקום הטכני לעבר האידיאולוגיה המנחה את עבודתכם .ותמצאו
שתהליכים יכולים להתבצע בכל סביבה ואף להדהד באופן משמעותי יותר.
כל אחד מכם מלווה בהדרכה ישירה וקבוצתית. הביאו התלבטויות לדיון
ושתפו.
התלבטות משותפת תייצר פתרונות יצרתיים.
איילה שילון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה